Updated on 2024/03/09

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YAMADA Ayumi
 
Organization
Faculty of Human Cultures
Department
School of Human Cultures Department of Living Design Studies
Title
Associate Professor
External link

Message

  • 「〇〇してください」や「〇〇禁止」などと呼びかけても、人はなかなか行動を変えてくれません。思い通りに動かない相手(顧客、住民、生活者)を無理なく自然に動かすにはどのように働きかけたらよいのでしょうか。研究室では、社会心理学や行動経済学などから得られる行動インサイトと、生活者調査から得られる生活者インサイトを組み合わせながら、「人を動かす」コミュニケーション手法を研究開発しています。

    キーワード:行動経済学, 社会心理学,広告・広報・ ナッジ

Education

  • Gakushuin University   Graduate School, Division of Humanities

      More details

    Course completed: Doctor's Course

    Country: Japan

  • Osaka University   Graduate School, Division of Human Science

      More details

    Course completed: Master's Course

    Country: Japan

  • Waseda University   Faculty of Education

      More details

    Country: Japan

Degree

  • 博士(心理学) ( 2013.5   学習院大学 )

Research Field

  • 行動経済学,社会心理学,コミュニケーション

Research Experience

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Living Design Course   Associate Professor

    2020.4

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Living Design Course   Lecturer

    2019.4 - 2020.3

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Living Design Course   Assistant Professor

    2014.4 - 2019.3

  • 帝塚山大学   講師

    2013.10 - 2014.3

      More details

    Country:Japan

  • 東京大学   助教

    2012.10 - 2013.9

      More details

    Country:Japan

Association Memberships

  • American Psychological Association

    2021.1

  • 日本認知科学会

    2019.1

  • 行動経済学会

    2011.4

  • 日本消費者行動研究学会

    2010.4

  • 日本社会心理学会

    2001.4

  • 日本心理学会

    2000.4

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Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Social psychology

Available Technology

  • マーケティング・消費者行動

Papers

  • 歩きスマホを防止するナッジ―フィールド実験による検証 Reviewed

    山田 歩, 木戸 柚果, 古木 一朗, 椿 泰範, 橋口 拓弥, 橘 温希

    エモーション・スタディーズ   8 ( 1 )   74 - 90   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本感情心理学会   Participation form:Joint(The main charge)  

  • 電柱・電線は景観を損ねるか―評価者の評価モードに着目した検討 Reviewed

    山田 歩

    日本感性工学会論文誌   21 ( 2 )   161 - 165   2022.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本感性工学会  

  • Effects of search engines on the prejudice and stereotypes in Japan

    2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 選択の誘導を考える Reviewed

    山田 歩

    繊維製品消費科学   61 ( 4 )   262 - 267   2020.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本繊維製品消費科学会  

  • 意思決定者はナッジによる操作から逃れられるか(プロシーディングス)

    山田 歩

    行動経済学   12   s41 - s47   2019.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:行動経済学会  

  • もっともらしい理由の利用可能性が自己報告に与える影響―経路選択課題を用いた検討―

    山田歩

    人間文化   46   70 - 75   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:滋賀県立大学  

  • Option-Splitting Effects in Poll Regarding Japan’s Right to Exercise Collective Self-Defense Reviewed International journal

    Yamada, Ayumi & Ji Young Kim

    Social Science Japan Journal   19 ( 1 )   59 - 69   2016

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Participation form:Joint(The main charge)  

  • テイスティング状況が飲料への評価に与える影響 Reviewed

    山田 歩, 芳澤 希, 鮫島 和行, 野場 重都, 鰐川 彰, 舛田 晋, 植田 一博

    認知科学   22 ( 3 )   437 - 446   2015

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Participation form:Joint(The main charge)  

  • 選択肢の分割が世論調査の回答に与える影響(プロシーディングス)

    山田歩, 金志英

    行動経済学   7   37 - 40   2015

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)   Participation form:Joint(The main charge)  

  • The Effect of an Analytical Appreciation of Colas on Consumer Beverage Choice Reviewed

    Yamada, A., Fukuda, H., Samejima, K., Kiyokawa, S., Ueda, K., Noba, S., & Wanikawa, A.

    Food Quality and Preference   43   1 - 4   2014

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Participation form:Joint(The main charge)  

  • 選好判断における自己推論過程

    山田歩

    2013.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Thesis (other)  

  • Cross Cultural Differences in Unconscious Knowledge. Reviewed

    Kiyokawa, S.,Dienes, Z., Tanaka, D., Yamada, A., & Crowe, L.

    Cognition   124   16 - 24   2012

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Elsevier   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • テイスティング方法がコーラの選好に与える影響(プロシーディングス) Reviewed

    山田 歩, 福田 玄明, 鮫島 和行, 清河 幸子, 南條 貴紀, 植田 一博, 野場 重都, 鰐川 彰

    行動経済学   4   129 - 132   2011

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)   Participation form:Joint(The main charge)  

  • もっともらしい理由による選択の促進 Reviewed

    山田歩,外山みどり

    心理学研究   81   492 - 500   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本心理学会   Participation form:Joint(The main charge)  

  • Appreciating art verbally: Verbalization can make a work of art be both undeservedly loved and unjustly maligned Reviewed

    Yamada,A.

    Journal of Experimental Social Psychology   45   1140 - 1143   2009

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Elsevier  

  • Visual strength as the constraint condition in artificial grammar learning.(プロシーディングス) Reviewed International journal

    Tanaka, D., Kiyokawa, S., Yamada, A., Dienes, Z., & Shigemasu, K.

    Proceedings of the 31st Annual Conference of the Cognitive Science Society   1894 - 1899   2009

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • Role of selective attention in artificial grammar learning Reviewed

    Tanaka, D., Kiyokawa, S.,Yamada, A., Dienes, Z., & Shigemasu, K.

    Psychonomic Bulletin & Review   15   1154 - 1159   2008

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • 人は、何をもって好ましいと思い、商品を選ぶのか?消費者が語る好みの理由に潜む嘘を探る!

    山田歩

    Material Stage   7   79 - 81   2008

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:技術情報協会  

  • 防犯報道の内容分析

    山田歩

    研究年報   53   229 - 243   2007

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:学習院大学文学部  

  • What Is Really Learned in Artificial Grammar Learning? Implicit Intention for Learning in the Selective Attention Process.(プロシーディングス) Reviewed International journal

    Tanaka, D., Kiyokawa, S., Yamada, A., & Shigemasu, K.

    Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society   1545 - 1550   2007

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • 市場化する社会の規範意識とメディアの防犯報道

    山田歩

    社会安全研究財団平成16年度研究助成報告書   170 - 173   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:社会安全研究財団  

  • 閾下での単純接触が特性判断に与える影響とステレオタイプ的知識の役割 Reviewed

    山田歩

    心理学研究   75 ( 2 )   134 - 141   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 複数の広告に現れる特徴が商品の選好に及ぼす影響について:繰り返し接触するパタンへの好みの形成とその意識的な気づき

    山田歩

    第37次吉田秀雄記念事業財団助成研究要旨集   134 - 141   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:吉田秀雄記念事業財団  

  • 情動・認知の誤帰属と処理の順序性 Reviewed

    山田歩

    対人社会心理学研究   1   171 - 184   2001

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大阪大学大学院  

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Books etc

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MISC

  • 将来世代の声を聴く。育てる。―フューチャー・デザインと住民の声―

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 165 )   143 - 143   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

  • やられてもやり返さない。─歩きスマホとナッジ

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 164 )   143 - 143   2022.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

  • SDGsとナッジ―「意識高め」ではなく「楽しい」が人を動かす

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 163 )   142 - 142   2022.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202208/behavioral-insights/024430.php

  • 同じパーパス、でも行動は違う─「安心」と「信頼」の社会心理学

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 162 )   142 - 142   2022.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202207/behavioral-insights/024213.php

  • 受診率の向上を後押しするナッジ

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 161 )   142 - 142   2022.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202206/behavioral-insights/024006.php

  • 無理強いせず後押し、ナッジを実務に活かす

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 160 )   143 - 143   2022.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202205/behavioral-insights/023787.php

  • 政策は現実離れしていないか? 行動インサイトとEBPM

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 159 )   142 - 142   2022.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202204/behavioral-insights/023611.php

  • 「理由」が人を動かす!? 心理学実験に見る心の動き

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 158 )   142 - 142   2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202203/behavioral-insights/023385.php

  • 取扱注意!「共感」で副作用を引き起こしていないか?

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 157 )   142 - 142   2022.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202202/behavioral-insights/023169.php

  • 「モノで釣る」呼び掛けにはご注意を──報酬の副作用

    山田 歩

    広報会議   2022 ( 156 )   142 - 142   2022.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202201/behavioral-insights/022951.php

  • 勘違いで逆回答──回答形式は正しく設計されているか

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 155 )   142 - 142   2021.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202112/behavioral-insights/022768.php

  • 否定するだけでは不安は消せない? ――デマ情報と情報訂正

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 154 )   142 - 142   2021.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202111/behavioral-insights/022562.php

  • 侮るなかれ「検索結果」が引き起こす思い込み

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 153 )   144 - 144   2021.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202110/behavioral-insights/022362.php

  • 効きすぎ注意! 抗えない「行動のクセ」を悪用していないか?

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 152 )   141 - 141   2021.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202109/behavioral-insights/022124.php

  • 「勘定」は「感情」より強い?─東京五輪・パラリンピックと「拍手」

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 151 )   141 - 141   2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202108/behavioral-insights/021933.php

  • 怪しい相手とは付き合うな――企業レピュテーションと対人認知

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 150 )   141 - 141   2021.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202107/behavioral-insights/021723.php

  • 「ダメ出し」してもらうアンケートでサービス満足度が低下?――質問の副作用

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 149 )   141 - 141   2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202106/behavioral-insights/021498.php

  • 待望のワクチンのはずが…なぜ接種を「先延ばし」してしまうのか

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 148 )   141 - 141   2021.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202105/behavioral-insights/021216.php

  • 呼び掛けるだけになっていないか ─有休取得とデフォルト

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 147 )   139 - 139   2021.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202104/behavioral-insights/021007.php

  • 本音を聞き出したつもりになっていないか ─「中流」意識とアンケート

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 146 )   139 - 139   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202103/behavioral-insights/020779.php

  • 間違った行動理解をしていないか ─転落防止ポスターとコミュニケーション

    山田 歩

    広報会議   2021 ( 145 )   139 - 139   2021.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:宣伝会議  

    Other Link: https://mag.sendenkaigi.com/kouhou/202102/behavioral-insights/020561.php

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Works

  • ひふみ(石州和紙のグリーティングカード)

    芸術と文化のまちづくり事業実行委員会

    2017.5

     More details

    Participation form:Representative  

  • 滋賀麻工業のプロモーションムービー

    滋賀麻工業

    2017.1

     More details

    Participation form:Representative  

  • ミニ新居(大兼工務店のダイレクトメール)

    大兼工務店,滋賀県立大学・藤木庸介,滋賀県立大学・三輪あさひ

    2015.11

     More details

    Participation form:Representative  

Other

  • メディア掲載: 『京都新聞』(2023.3.5)「ナッジで社会より良く」

    2023.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『中日新聞』(2022.12.13)「私たちの世界はカラフルだ」

    2022.12

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『中日新聞』(2022.9.3)「本の陳列や装飾、琵琶湖みたい 長浜と米原の図書館」

    2022.9

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『京都新聞』(2022.7.21)「社会良くするアイデアを」

    2022.7

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『中日新聞』(2021.10.29)「笑顔の表紙 100冊並ぶ」

    2021.10

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『中日新聞』(2021.10.23)「「本みくじ」染みる格言 人生編」

    2021.10

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『中日新聞』(2021.8.9)「「本みくじ」で学生応援」

    2021.8

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 作品掲載:『西日本の和紙』理論社(2020年10月)

    2020.10

     More details

    Classification of research achievement:Artistic Activities/Architectural works,etc.

  • 書評掲載: 『週刊読書人』(2020年9月11日号(3356号))

    2020.9

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『滋賀テックプランター』(Apr2020)「県内大学の協力研究者による研究サポート」

    2020.4

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『教育応援』(Mar2020)「研究者・スタートアップを巻き込んだ次世代育成の推進」

    2020.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 書評掲載: 『大阪作業療法ジャーナル』(Jan2020)

    2020.1

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 書評掲載: 『図書館雑誌』(2019年 号数未確認)

    2019.12

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 書評掲載: 『Marketing Horizon』 2019年10月号

    2019.10

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 書評掲載:『 日経広告研究所報』(2019.8)

    2019.8

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 書評掲載:『 読売新聞』(2019.5.26)

    2019.5

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 作品掲載: 『成功するDMの極意 全日本DM大賞年鑑2019』(Apr2019)

    2019.4

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『山陰中央新報』(2017.9.22)「地域とアート融合」

    2017.9

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『蛍雪時代』2017年6月号(June2017)

    2017.6

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『中国新聞』(2017.5.09)「光にかざす鳥の影絵 石州和紙 大賞のカード商品化」

    2017.5

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『宣伝会議』2017年5月号(May2017)「2016年度の秀逸ダイレクトメールが集結「第31回全日本DM大賞」の結果が発表に」

    2017.5

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『野村週報』(May2017 号数未確認)

    2017.5

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『販促会議』2017年5月号(May2017)「商品の便利さ、利点を感じさせる工夫 DM成功の要は「さわれるベネフィット」」

    2017.5

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『読売新聞(中国)』(2017.5.09)「光に移ろう石州和紙カード」

    2017.5

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『大学受験パスナビ』(26May2017)「先生と学生との共同作品が、全日本DM大賞グランプリ受賞」

    2017.5

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『読売新聞(滋賀)』(2017.4.04)「新居飛び出すDM 最高賞」

    2017.4

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • 作品掲載: 『成功するDMの極意 全日本DM大賞年鑑2017』(Apr2017)

    2017.4

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『ブレーン』2017年5月号(May2017)「日本で最も優れたダイレクトメールを表彰、第31回全日本DM大賞入賞作品決定」

    2017.4

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『ASCII』(2017.3.06)「全日本DM大賞、ソーシャルDM「ミニ新居」がGP受賞」

    2017.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『毎日新聞(滋賀)』(2017.3.28)「全日本DM大賞 県立大生グランプリ 卒業の三輪さん「ミニ新居」 工務店向け、地域と顧客結びつける /滋賀」

    2017.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『日本流通産業新聞』(2017.3.16)「日本郵便「全日本DM大賞」入賞作品発表/グランプリは新築祝いDM/ディセンシアは4作品に表彰」

    2017.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『日本印刷新聞』(2017.3.30)「第31回全日本DM大賞、グランプリは大兼工務店「ミニ新居」(滋賀県立大)」

    2017.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『MASSMEDIAN』(Mar2017)「新居の飛び出すDMが、第31回「全日本DM大賞」グランプリ」

    2017.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『Advertimes』(2017.3.03)「新居の飛び出すDMが、第31回「全日本DM大賞」グランプリ」

    2017.3

     More details

    Classification of research achievement:Other

  • メディア掲載: 『The British Psychological Society: Research Digest』(2009.9.28)"Talking about art can alter our appreciation of it"

    2009.9

     More details

    Classification of research achievement:Other

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Awards

  • ベストナッジ賞(環境大臣賞)

    2023.2   環境省  

    三菱電機情報技術総合研究所,滋賀県立大学山田歩研究室

     More details

    Country:Japan

  • 第31回全日本DM大賞 金賞グランプリ

    2017.3   日本郵便  

    山田歩,藤木庸介,三輪あさひ

     More details

    Award type:Award from publisher, newspaper, foundation, etc.  Country:Japan

  • 行動経済学会 奨励賞

    2014.12   行動経済学会  

    山田歩

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

  • 日本心理学会 優秀論文賞

    2011.9   日本心理学会  

    山田歩,外山みどり

     More details

    Award type:Honored in official journal of a scientific society, scientific journal  Country:Japan

  • 第33回全日本DM大賞 入選

    2019.3   日本郵便  

    滋賀県立大学, 滋賀県立大学山田歩研究室

     More details

    Award type:Award from publisher, newspaper, foundation, etc.  Country:Japan

  • 石州和紙デザインコンペ2017 石州半紙技術者会長賞

    2017.10   芸術と文化のまちづくり事業実行委員会  

    滋賀県立大学山田歩研究室

     More details

    Country:Japan

  • NAC AWARD 2016 特別賞

    2016.7   株式会社ナック  

    大兼工務店,藤木庸介,三輪あさひ,山田歩

     More details

    Country:Japan

  • 石州和紙デザインコンペ2015 中国経済産業局長賞(グランプリ)

    2015.11   芸術と文化のまちづくり事業実行委員会  

    山田歩,三輪あさひ,宮下絵里,野村菜津美,一ノ瀬萌

     More details

    Country:Japan

  • 石州和紙デザインコンペ2015 千葉すず賞

    2015.11   芸術と文化のまちづくり事業実行委員会  

    山田歩,三輪あさひ,宮下絵里,野村菜津美,一ノ瀬萌

     More details

    Country:Japan

  • 販促会議企画コンペティション2015 ファイナリスト

    2015.9   販促会議  

    山田歩, 一ノ瀬 萌, 木村 毅, 野村 菜津美, 宮下 絵里, 三輪 あさひ

     More details

    Country:Japan

  • 石州和紙デザインコンペ2014 千葉すず賞

    2014.11   芸術と文化のまちづくり事業実行委員会  

    滋賀県立大学生活デザイン学科山田ゼミ

     More details

    Country:Japan

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Research Projects

  • 検索エンジン・生成AIのサービス利用がアンコンシャス・バイアスの拡散に与える影響に関する心理学研究(代表研究者)

    2024.3 - 2025.3

    日立財団  2023年度(第55回)倉田奨励金  

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\1000000 ( Direct Cost: \1000000 )

  • ナッジを用いた人の行動変容を促す技術に関する研究(代表研究者)

    2023.4 - 2024.3

    三菱電機情報技術総合研究所  共同研究

      More details

    Grant amount:\1150000 ( Direct Cost: \1000000 、 Indirect Cost:\150000 )

  • 高齢者や障害者、介護者の負担を減らせる、裏表や前後のない衣服にまつわる技術開発 (共同研究者)

    2022.9 - 2023.8

    NEDO (新エネルギー・産業技術総合開発機構)  SBIR 推進プログラム  

    HONESTIES

      More details

    Grant amount:\1020000 ( Direct Cost: \785000 、 Indirect Cost:\235000 )

  • 図書館を活用した大学生世代の読書推進事業(代表研究者)

    2022.8 - 2023.3

    滋賀県長浜市  共同研究

    山田歩

      More details

  • ナッジ理論を適用した公共マナー改善システム(代表研究者)

    2022.6 - 2023.3

    三菱電機情報技術総合研究所  共同研究

      More details

    Grant amount:\1150000 ( Direct Cost: \1000000 、 Indirect Cost:\150000 )

  • ナッジを用いた人の行動変容を促す技術に関する研究(代表研究者)

    2021.6 - 2022.3

    三菱電機情報技術総合研究所  共同研究

      More details

    Grant amount:\805000 ( Direct Cost: \700000 、 Indirect Cost:\105000 )

  • 図書館を活用した大学生世代の読書推進事業(代表研究者)

    2021.4 - 2022.3

    滋賀県長浜市  共同研究

    山田歩

      More details

  • 理由のブレンドが社会的判断に与える影響(代表研究者)

    2019.4 - 2022.3

    日本学術振興会  科学研究費(基盤C) 

    山田歩

      More details

    Grant amount:\3000000 ( Direct Cost: \900000 、 Indirect Cost:\2100000 )

  • 人の観光にかかる意思決定構造のモデル化とローカル・リビングヘリテージの維持・保全(共同研究者)

    2018.4 - 2023.3

    日本学術振興会  科学研究費(基盤C) 

    藤木庸介

      More details

    Grant amount:\300000 ( Direct Cost: \300000 )

  • 顧客と企業を結びつけるソーシャルDMの開発(代表研究者)

    2017.6 - 2018.3

    大兼工務店  共同研究

      More details

    Grant amount:\990000 ( Direct Cost: \900000 、 Indirect Cost:\90000 )

  • 帰属過程に関する文化差の再検討(共同研究者)

    2017.4 - 2022.3

    日本学術振興会  科学研究費(基盤C) 

    外山みどり

      More details

    Grant amount:\900000 ( Direct Cost: \300000 、 Indirect Cost:\600000 )

  • オンラインムービーを用いた企業ブランディングの研究(代表研究者)

    2016.8 - 2017.3

    滋賀麻工業  共同研究

    山田歩

      More details

    Grant amount:\300000 ( Direct Cost: \270000 、 Indirect Cost:\30000 )

  • パッケージ住宅の開発へ向けたマーケティング調査(共同研究者)

    2015.6 - 2016.3

    大兼工務店  受託研究

    藤木庸介

      More details

    Grant amount:\1000000 ( Direct Cost: \900000 、 Indirect Cost:\100000 )

  • 選択アーキテクチャと態度形成(代表研究者)

    2013.4 - 2017.3

    文部科学省  文部科学省科学研究費(若手研究 (B) 25780370) 

    山田歩

      More details

    Grant amount:\3900000 ( Direct Cost: \3000000 、 Indirect Cost:\900000 )

  • 社会的判断における誤帰属過程の顕在性・潜在性に関する検討(共同研究者)

    2010.4 - 2013.3

    日本学術振興会  日本学術振興会科学研究費(基盤研究(C) 22530676) 

    外山みどり

      More details

    Grant amount:\3900000 ( Direct Cost: \3000000 、 Indirect Cost:\900000 )

  • 選好の理由の分析に伴う選好の混乱と選好の正当化(代表研究者)

    2008.4 - 2010.3

    文部科学省  文部科学省科学研究費(若手研究 (B) 20730408) 

    山田歩

      More details

    Grant amount:\3380000 ( Direct Cost: \2600000 、 Indirect Cost:\780000 )

  • もっともな理由が利用可能な状況における自己の態度帰属と態度規定因への気づき(代表研究者)

    2006.4 - 2008.3

    文部科学省  文部科学省科学研究費(若手研究 (B) 18370389) 

    山田歩

      More details

    Grant amount:\2100000 ( Direct Cost: \2100000 )

  • 市場化する社会の規範意識とメディアの防犯報道(代表研究者)

    2004.6 - 2005.6

    社会安全研究財団  社会安全研究財団平成16年度研究助成 

      More details

    Grant amount:\840000 ( Direct Cost: \840000 )

  • 複数の広告に現れる特徴が商品の選好に及ぼす影響について~繰り返し接触するパタンへの好みの形成とその意識的な気づき~(代表研究者)

    2003.4 - 2004.3

    吉田秀雄記念事業財団第37次研究助成 

    山田歩

      More details

    Grant amount:\500000 ( Direct Cost: \500000 )

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Presentations

  • 歩きスマホを防止するナッジ

    山田歩, 木戸柚果, 古木一朗, 椿泰範, 橋口拓弥, 橘温希

    日本認知科学会第40回大会  2023.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 点字フォントの開発と評価

    山田歩

    日本心理学会第86回大会  2022.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 行動経済学とダイレクトマーケティングー行動インサイトで人を動かす、人を守るー(基調講演) Invited

    山田歩

    データドリブン・コミュニケーションセミナー 2022(主催:一般社団法人 日本ダイレクトメール協会))  2022.2 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

  • Can decision-makers resist nudge interventions? International conference

    Ayumi YAMADA

    14th Biennial Conference of Asian Association of Social Psychology  2021.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:Seoul (Korea Republic)  

  • Are transparent defaults ethical? International conference

    Ayumi YAMADA

    International Congress of Psychology 2020+  2021.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:Plaque (Czech Republic)  

  • 温暖化を防ぐ暮らし方ーナッジで後押し!暮らしの中で脱CO2が進むアイデアー Invited

    山田歩

    近江八幡市桐原学区協働まちづくり協議会・滋賀県地球温暖化防止活動推進センター 共同シンポジウム「水害にどのように向き合うか-温暖化を防ぎ備える桐原スタイル」  2020.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  • ナッジの開示は意思決定者に自由をもたらすか

    山田歩

    日本社会心理学会第61回大会  2020.11 

     More details

    Language:Japanese  

  • リバタリアン・パターナリズムにおける選択の自由(招待講演) Invited

    山田歩

    日本認知科学会第37回大会  2020.9 

     More details

    Language:Japanese  

  • 意思決定者はナッジによる操作から逃れられるか

    山田歩

    第13回行動経済学会大会  2019.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • ナッジと意識的自覚

    山田歩

    日本心理学会第83回大会  2019.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 選択と誘導の認知科学―ナッジはウェルビーイングを導くのか―(招待講演) Invited

    山田歩

    人工知能学会第33回大会  2019.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

  • 顧客と工務店をつなぐソーシャルDMの開発

    山田歩,藤木庸介

    日本感性工学会第13回春期大会  2018.3 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • ミニ新居 Invited

    山田歩,大兼工務店

    DM成功事例セミナー2017  2017.5  日本DM協会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • 列車非常停止装置の使用を規定するデザイン

    山田歩,南政宏,小野寺順,犬塚史章,広田すみれ

    日本感性工学会第18回大会  2016.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • テイスティングする状況が飲料の評価に与える影響

    山田歩,芳澤希,鮫島和行,野場重都,舛田晋,鰐川彰,植田一博

    第9回行動経済学会大会  2015.12 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 選好の予測と帰属におけるバイアス

    山田歩

    第7回認知科学セミナー(@名古屋大学心理発達科学専攻)  2015.6  名古屋大学心理発達科学専攻

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:名古屋大学  

  • 選択肢の分割が世論調査の回答に与える影響

    山田歩,金志英

    第8回行動経済学会大会  2014.12 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 選択肢の分け方が世論調査に与える影響 International coauthorship

    山田歩,金志英

    日本心理学会第78回大会  2014.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 二過程モデルに基づく選好判断の分析

    山田歩

    経営学ワークショップ(@帝塚山大学経済経営研究所)  2014.6  帝塚山大学経済経営研究所

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:帝塚山大学  

  • 休憩がアイデア生成に与える影響

    渡邊勝太郎,山田歩,福島洋一,植田一博

    日本認知心理学会第12回大会  2014.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 選好の自己推論過程

    山田歩

    社会心理学セミナー(@大阪大学大学院人間科学研究科)  2013.11  大阪大学大学院人間科学研究科

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:大阪大学  

  • 利用範囲が広いほどプリペイド・カードの魅力は高まるか

    山田歩,植田一博

    日本社会心理学会第54回大会  2013.10 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 消費者の伝えるニーズと見えないニーズ

    山田歩

    日本心理学会第77回大会 「心理学がビジネスを変える!?」シンポジウム  2013.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 意識的情報を用いたモチベーションの向上:ワークモチベーションエンジニアリングに向けて

    鈴木宏昭,福田玄明,鈴木聡,田中克明,山田歩

    人工知能学会第27回全国大会  2013.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 利用範囲の拡大は商品の魅力を高めるか

    山田歩,植田一博,福田玄明

    行動経済学会第6回大会  2012.12 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 目標伝染における知識の役割

    太田真梨子,鈴木宏昭,山田歩,福田玄明

    日本認知科学会第29回大会  2012.12 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 選好と無意識(「無意識研究の最前線」ワークショップ)

    山田歩

    日本社会心理学会第53回大会  2012.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • デフォルトは態度を変えるか

    山田歩, 外山みどり

    日本社会心理学会第53回大会  2012.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 可知と不可知を知る:選好判断から(可知と不可知を知る-認知における言語の役割とは-」ワークショップ)

    山田歩

    日本心理学会第76回大会  2012.8 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 利用範囲の拡大はプリペイドカードの魅力を高めるか

    山田歩,植田一博, 福田玄明

    第44回消費者行動研究コンファレンス  2012.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 行動経済学からわかるユーザーの行動とデザインのありかた

    山田歩

    World IA Day日本大会  2012.2 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:東京大学  

  • ワークモチベーション・エンジニアリング構想

    鈴木宏昭,山田歩,福田玄明,田中克明

    日本認知科学会 学習と対話研究分科会  2012.2 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • テイスティング方法がコーラの選好に与える影響

    山田歩,福田玄明,鮫島和行,清河幸子,南條貴紀,植田一博,野場重都,鰐川彰

    第5回行動経済学会大会  2011.12 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 赤色が男性の魅力に及ぼす効果の検討

    井垣竹晴,八賀洋介,山田歩

    日本心理学会第75回大会  2011.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自覚のない社会的意図の推測が囚人のジレンマゲームにおける協調行動に与える影響

    福田玄明,鈴木宏昭,山田歩

    日本心理学会第75回大会  2011.9 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 潜在的な目標が課題達成に与える影響

    山田歩,鈴木宏昭,福田玄明

    日本心理学会第75回大会  2011.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 衛生文脈における目標伝染 International conference

    鈴木宏昭,太田真梨子,山田歩,福田玄明

    日本心理学会第75回大会  2011.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 潜在学習における注意の役割(12)

    清河幸子,Dienes Zoltan,田中大介,山田歩

    日本心理学会第75回大会  2011.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Implicit influence of other’s intention in prisoner’s dilemma game. International conference

    Fukuda, H., Suzuki, H., & Yamada, A.

    the 15th Annual Meeting of the Association for the Scientific Study of Consciousness  2011.6 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 二重課題を用いたオノマトペの処理様式の検討(2)

    鈴木宏昭,根岸玄,山田歩

    日本心理学会第74回大会  2010.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 中間選択肢の意味と回答順序効果に関する研究

    増田真也 , 坂上貴之 , 山田 歩

    日本心理学会第74回大会  2010.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 好みは無意識に左右される

    山田歩

    心理コロキウム  2010.1  中部大学人文学部心理学科

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:中部大学  

  • 二重課題を用いたオノマトペの処理様式の検討

    鈴木宏昭,山崎陽子,山田歩

    日本心理学会第73回大会  2009.8 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Visual strength as the constraint condition in artificial grammar learning. International conference

    Tanaka, D., Kiyokawa, S., Yamada, A., Dienes, Z., & Shigemasu, K.

    the 31st Annual Conference of the Cognitive Science Society  2009.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • Appreciating art verbally: Verbalization can make a work of art seem to be either a piece of trash or a masterpiece. International conference

    Yamada, A.

    the 11th European Congress of Psychology  2009.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 無意識的に獲得される知識の比較文化的検討

    清河幸子,田中大介,Dienes Zoltan,山田歩

    日本認知心理学会第7回大会  2009.7 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 選好の理由の言語化が選好に与える影響

    山田歩

    日本心理学会第72回大会  2008.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Appreciating art verbally: Verbalization can make a work of art seem to be either trash or a masterpiece. International conference

    Yamada, A.

    the 29th International Congress of Psychology  2008.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 注意の切り替えが人工文法学習に与える影響

    田中大介,清河幸子,宮崎慧,山田歩

    日本認知心理学会第7回大会  2007.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 選好判断における言語化の役割(「思考と行動における言語の役割」ワークショップ)

    山田歩

    日本心理学会第71回大会  2007.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 好みを操る(「単純接触効果研究の最前線」ワークショップ)

    山田歩

    日本心理学会第70回大会  2006.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 人工文法学習課題を用いた選択的注意の役割に関する検討:潜在学習における注意の役割(4)

    清河幸子,田中大介,山田歩,繁桝算男

    日本心理学会第70回大会  2006.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 同一物選択課題における位置効果への気づきと選択理由

    山田歩

    日本心理学会第70回大会  2006.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 人工文法学習課題を用いた選択的注意の役割に関する検討:潜在学習における注意の役割(3)

    田中大介,清河幸子,山田歩,繁桝算男

    日本心理学会第70回大会  2006.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • もっともな理由による選択の促進

    山田歩,外山みどり

    日本社会心理学会第47回大会  2006.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • What is really learned in artificial grammar learning? Implicit intention for learning in the selective attention process. International conference

    Tanaka, D., Kiyokawa, S., Yamada, A., & Shigemasu, K.

    the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society  2006.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • Investigating the role of selective attention in implicit learning. International conference

    Tanaka,D., Kiyokawa,S., Yamada,A., & Shigemasu,K.

    the 5th International Conference of the Cognitive Science  2006.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • The role of attention in implicit learning. International conference

    Tanaka, D., Kiyokawa, S., & Yamada, A.

    the 6th Tsukuba International Conference on Memory  2005.3 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 単純接触効果における刺激の処理水準の検討‐人工文法課題を用いて‐

    田中大介,清河幸子,山田歩

    日本心理学会第68回大会  2004.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 潜在学習における直接的測度と間接的測度の比較

    山田歩

    日本心理学会第68回大会  2004.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Preference and grammaticality judgments are differentially sensitive to different representational forms acquired in artificial grammar learning. International conference

    Yamada, A.

    the 28th International Congress of Psychology  2004.8 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 繰り返し接するパタンへの好みの無自覚的な形成

    山田歩

    日本社会心理学会第45回大会  2004.7 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Role of similarity in generalization of mere exposure effect. International conference

    Tanaka, D., Yamada, A., & Kiyokawa, S.

    the 5th Tsukuba International Conference on Memory  2004.3 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 類似性に基づく単純接触効果の般化の検討(2)

    山田歩,清河幸子,田中大介

    本心理学会第67回大会  2003.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 類似性に基づく単純接触効果の般化の検討(1)

    清河幸子,山田歩,田中大介

    本心理学会第67回大会  2003.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 知覚的顕現性と社会的推論

    外山みどり,山田歩

    日本グループ・ダイナミックス学会第50回大会  2003.3 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 閾下反復呈示がジェンダーステレオタイプ的判断に与える影響

    山田歩

    日本社会心理学会第43回大会  2002.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 閾下で繰り返し出会う同性・異性に抱く好意感情の差異

    山田歩,岸本渉

    日本心理学会第66回大会  2002.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 単純接触効果におけるポジティブ判断傾性とTFT戦略

    岸本渉,山田歩

    日本グループ・ダイナミックス学会第49回大会  2001.10 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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Teaching Experience

  • 行動デザイン論

    2021.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • マーケティング論

    2014.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 構想デザイン演習Ⅲ

    2025.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 構想デザイン演習Ⅰ

    2024.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 構想デザイン演習Ⅱ

    2024.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 構想デザイン特論A

    2023.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Postgraduate 

  • 外国書講読(1)

    2022.9 Institution:同志社大学

  • 外国書講読(2)

    2022.9 Institution:同志社大学

  • マーケティング演習

    2021.4 - 2024.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 地域共生論

    2020.4 - 2023.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (liberal arts) 

  • 人格心理学

    2018.9 - 2020.3 Institution:立命館大学

  • 社会心理学

    2017.9 - 2020.3 Institution:立命館大学

  • 心理学特殊講義

    2017.9 - 2018.3 Institution:立命館大学

  • マーケティング特論

    2015.4 - 2023.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Postgraduate 

  • 卒業研究・制作/論文Ⅱ(生活デザイン)

    2014.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 卒業研究・制作/論文Ⅰ(生活デザイン)

    2014.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 生活デザイン論演習Ⅱ

    2014.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 生活デザイン論演習Ⅰ

    2014.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 生活デザイン論

    2014.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 人間探求学(生活デザイン)

    2014.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 生活経営論

    2014.4 - 2024.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • マーケティングリサーチ演習

    2014.4 - 2021.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 消費者行動論

    2014.4 - 2021.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • マーケティング論

    2013.10 - 2014.10 Institution:帝塚山大学経営学部

  • 消費者行動論

    2013.10 - 2014.9 Institution:帝塚山大学経営学部

  • 経営学基礎

    2013.10 - 2014.3 Institution:帝塚山大学経営学部

  • 経営と社会

    2013.10 - 2014.3 Institution:帝塚山大学経営学部

  • 社会心理学B

    2013.4 - 2019.9 Institution:明治学院大学心理学部

  • 社会心理学概論

    2012.4 - 2012.9 Institution:埼玉大学教育学部

  • 社会心理学特講

    2011.10 - 2012.3 Institution:埼玉大学教育学部

  • 心理統計学基礎

    2011.4 - 2013.9 Institution:青山学院大学人間教育学部

  • 心理学基礎演習Ⅱ

    2011.4 - 2013.9 Institution:青山学院大学人間教育学部

  • 心理学演習ⅢA

    2011.4 - 2011.9 Institution:東京女子大学現代教養学部

  • 産業組織心理学

    2011.4 - 2011.9 Institution:川口短期大学

  • 心理学演習Ⅱ

    2009.4 - 2012.3 Institution:学習院大学文学部

  • 心理学Ⅲ

    2009.4 - 2012.3 Institution:青山学院女子短期大学

  • 心理学Ⅳ

    2009.4 - 2012.3 Institution:青山学院女子短期大学

  • ビジネス心理総論

    2009.4 - 2009.9 Institution:東京立正短期大学

  • 心理学Ⅰ

    2008.4 - 2009.3 Institution:青山学院女子短期大学

  • 心理学Ⅱ

    2008.4 - 2009.3 Institution:青山学院女子短期大学

  • メディアとコミュニケーションの心理

    2008.4 - 2009.3 Institution:東京女学館大学

  • 社会心理学

    2007.9 - 2013.9 Institution:芝浦工業大学工学部

  • 心理データ解析

    2007.4 - 2008.3 Institution:東京女学館大学

  • 社会心理学

    2004.4 - 2008.3 Institution:埼玉工業大学人間社会学部

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Social Contribution

  • 日経ビジネススクール 講師

    Role(s): Lecturer

    2023.12

  • 2023年第8回⽇韓大学生未来フォーラム 総司会

    Role(s): Presenter

    (社)韓⽇未来フォーラム  2023.11

  • (株)エコノミクスデザイン アドバイザー

    Role(s): Advisor

    2023.10

  • 滋賀県職員研修セミナー 講師

    Role(s): Lecturer

    滋賀県政策研修センター  2023.9

  • 2023年第1回韓⽇未来学会 討論者

    Role(s): Commentator

    (社)韓⽇未来フォーラム  2023.8

  • COOL CHOICE賛同会員

    環境省  2022.9

  • 米原市における空き家対策に関する連携

    Role(s): Advisor

    米原市地域振興課  2019.9 - 2020.3

  • 滋賀ジュニアリサーチグラント研究協力者

    Role(s): Advisor

    滋賀発成長産業発掘・育成コンソーシアム  2019.7 - 2020.3

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