Updated on 2024/04/16

写真a

 
HARA Miki
 
Organization
Faculty of Human Cultures
Department
School of Human Cultures Department of Human Relations Studies
Title
Associate Professor

Degree

  • 博士(教育学) ( 2019.3   首都大学東京(現東京都立大学) )

Research Field

  • 教育学、青年期教育

Research Experience

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Associate Professor

    2017.4

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Assistant Professor

    2015.4 - 2017.3

Association Memberships

  • 日本臨床教育学会

    2011.4

  • 日本生活指導学会

    2010.4

  • 日本教育学会

    2010.4

Available Technology

  • ひきこもり等の状態にある若者への支援

Papers

  • How can the Values and Ethics of Youth Work be Shared among Practitioners and with the Society? – A Challenge for the ‘Story Practice’ in Japan

    Hiratsuka, M., Hara, M., Minamide, K., Nakatsuka, F., Oka, S., Otsu, E., & Yokoe, M.

    Ethics and Social Welfare   2024.4

  • 〈若者支援〉におけるフリースペース実践―「居場所」で紡がれる若者たちのストーリー

    原 未来

    日本臨床教育学会『臨床教育学研究』3巻   2015.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 生活保護世帯の若者へのアウトリーチ型支援

    原 未来

    首都大学東京人文・社会系/東京都立大学人文学部教育学研究室『教育科学研究』28号   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 対象関係組み替え過程としての「ひきこもり」と〈回復〉―当事者の語りと支援実践から

    原 未来

    日本生活指導学会『生活指導研究』29号   2012.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 高校中退者の中退をめぐる経緯とその後の意識に関する検討―内閣府調査(2011)の再分析

    乾 彰夫、原 未来、他

    首都大学東京人文・社会系/東京都立大学人文学部教育学研究室『教育科学研究』26号   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 〈大人への移行〉過程を捉える分析視角の検討―「移行の長期化」をめぐる議論を手がかりとして

    中村 清二、原 未来、他

    首都大学東京人文・社会系/東京都立大学人文学部教育学研究室『教育科学研究』25号   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 「新時代」を働き・生きる若者たち:高卒5年目の人生経路―「世界都市」東京における〈学校から雇用へ〉の移行過程に関する研究Ⅳ

    乾 彰夫、原 未来、他

    首都大学東京人文・社会系/東京都立大学人文学部教育学研究室『教育科学研究』24号   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

▼display all

Books etc

  • 見過ごされた貧困世帯の「ひきこもり」―若者支援を問いなおす

    原未来( Role: Sole author)

    大月書店  2022.1 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「若者/支援」を読み解くブックガイド

    阿比留久美,岡部茜,御旅屋達,原未来,南出吉祥( Role: Joint editor)

    かもがわ出版  2020.3 

     More details

    Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

  • 教師をめざす学びのハンドブックー教職入門から教職実践演習まで

    木村裕・篠原岳司・杉浦由香里・原未来・福井雅英( Role: Joint author)

    かもがわ出版  2019.4 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

MISC

  • イベントづくりを通じた居場所と発信ー滋賀県若者サミット

    原未来

    月刊社会教育   2021.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 実践を書くこととの出会い

    原未来

    若者支援の場をつくる   2019.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:若者支援とユースワーク研究会編  

  • ひとりを超えて、ともにおこなう自分づくり

    原未来

    別冊はたらく人への若者インタビュー帳   2017.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

  • 若者たちに〈安心の場〉〈語れる場〉を

    原 未来

    教育   ( 846 )   40 - 47   2016.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:教育科学研究会  

Research Projects

  • Narrative Inquiryによる〈若者支援〉実践の深化と専門性の探究

    2017.4

    科研費(若手研究B) 

      More details

    Grant amount:\3650000 ( Direct Cost: \2800000 、 Indirect Cost:\850000 )

  • 若者の「居場所」づくりに関する研究

    2016.7 - 2017.3

    地(知)の拠点大学による地方創生推進事業 

      More details

    Grant amount:\500000 ( Direct Cost: \500000 )

  • ひきこもり者の「居場所」支援における実践知の解明、および支援理論の構築

    2015.4 - 2017.3

    科研費(研究活動スタート支援) 

      More details

    Grant amount:\1400000 ( Direct Cost: \1100000 、 Indirect Cost:\300000 )

Teaching Experience

  • 発達支援論(人間関係)

    2018.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 形成論演習

    2015.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 教育観察実習

    2015.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 生涯学習論

    2015.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 生活と教育

    2015.4 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized)