2024/04/01 更新

写真a

サンフォ モハマドゥ バシル ジャンバティスト
サンフォ モハマドゥ バシル ジャンバティスト
SANFO Mohamadou Bassirou Jean-Baptiste
所属
人間文化学研究院
部局
全学共通教育推進機構
職名
講師

学位

  • 博士(学術) ( 2020年9月   神戸大学 )

研究キーワード

  • Education, Learning Achievements, Teaching, School quality

経歴

  • 滋賀県立大学   全学共通教育推進機構   講師

    2021年4月 - 現在

所属学協会

  • 国際開発学会

    2017年10月 - 現在

  • 日本アフリカ教育研究学会

    2017年10月 - 現在

研究シーズ

  • Factors of Rural-Urban Learning Achievement Inequalities in Francophone Sub-Saharan African Primary Education.

論文

  • Community Involvement and Students’ Learning Achievements in Public and Private Junior High Schools in Senegal. 査読

    Jean-Baptiste M.B. Sanfo, Mamadou Ciss, Cheikh Beye

    International Journal of Quantitative Research in Education   6   2023年7月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:英語  

  • Examining student ICT use and learning outcomes: Evidence from Japanese PISA data 査読

    Sanfo, M.B. J.

    Computers and Education Open   4   1 - 20   2023年5月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeo.2023.100141

  • Factors explaining rural-urban learning achievement inequalities in primary education in Benin, Burkina Faso, Togo, and Cameroon 査読 国際誌

    SANFO, M.B. Jean-Baptiste

    International Journal of Educational Research Open   4   2023年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Elsevier  

    DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100234

  • Teaching quality and student learning achievements in Ethiopian primary education: How effective is instructional quality in closing socioeconomic learning achievement inequalities? 査読 国際誌

    Sanfo, M. B. J. & Malgoubri

    International Journal of Educational Development   99   1 - 12   2023年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   参加形態:共同(主担当)  

    DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102759

  • Examining Language of Instruction and Students’ Learning Achievements in Zambia: A Fixed Effects Approach Using PISA-D Data 査読 国際誌

    Sanfo, M.B. J. & Ogawa, K.

    Compare: A Journal of Comparative and International Education.   2023年1月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   参加形態:共同(主担当)  

    The language used as a medium of instruction (MOI) has implications for learning outcomes. In most African classrooms, an international language is solely or dominantly used as an MOI. There is a debate about how this practice is associated with students’ learning outcomes. This study uses Zambian PISA for Development 2018 data and school fixed effects to examine how the degree of teacher code-switching and the use of student home language in specific pedagogical situations (explaining complex concepts, engaging students in discussions, and students struggling to learn the curriculum) are associated with learning achievements. Findings suggest that these practices are not associated with learning achievements, and implications of the findings are discussed.

    DOI: https://doi.org/10.1080/03057925.2023.2170169

  • Linguistic Diversity and Students’ Reading Achievements in Developing Countries: A Hierarchical Linear Model Analysis Using PISA-D data 査読 国際誌

    Sanfo, M.B. J., Soubeiga, A., & Yusuf, S.

    Educational Role of Language Journal   1 ( 2 )   20 - 31   2022年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   参加形態:共同(主担当)  

    DOI: https://doi.org/10.36534/erlj.2022.01.02

  • Forecasting Japan-Bangladesh Trade and Investment Scenario in Post-Covid Period. 査読 国際誌

    Chowdhury, N. N., Zaman, N., & Sanfo, M. B. J.

    Journal of Japanese Studies: Exploring Multidisciplinary   1 ( 2 )   61 - 78   2022年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   参加形態:共同(副担当)  

    DOI: http://doi.org/10.55156/jjsem.jul2202

  • Explaining Gold-Mining and Non-Gold Mining Areas’ Inequalities in Learning Achievements in Burkina Faso’s Primary Education: A Decomposition Analysis 査読 国際誌

    Sanfo M. B. Jean-Baptiste, Ogawa Keiichi

    Social Education Research   3 ( 1 )   12 - 33   2021年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Universal Wiser Publisher   参加形態:共同(主担当)  

    DOI: https://doi.org/10.37256/ser.3120221087

  • Teaching Quality and Students' EFL Achievements in Ethiopia: Analysis from the Perspective of the Basic Dimensions of Teaching Quality 査読 国際誌

    Sanfo M.B. Jean-Baptiste, Malgoubri Inoussa

    Theory and Practice in Language Studies   11 ( 10 )   1131 - 1145   2021年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   参加形態:共同(主担当)  

    DOI: https://doi.org/10.17507/tpls.1110.01

▼全件表示

受賞

  • 大型研究推進貢献に係るご功績に関する表彰

    2023年6月   滋賀県立大学  

     詳細を見る

    受賞区分:出版社・新聞社・財団等の賞 

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • Comparative Study on Teaching Quality and Learning Achievements Inequalities in Low- and Middle-income Countries

    2023年4月 - 2026年6月

    Japan Society for the Promotion of Science  Grant-in-Aid for Early-Career Scientists 

    SANFO Mohamadou Bassirou Jean-Baptiste

      詳細を見る

    配分額:4680000円 ( 直接経費:800000円 、 間接経費:3880000円 )

  • アフリカフランス語圏の初等教育における生徒の学習成果の都会・地方及びジェンダーの格差を説明する要因に関する比較研究

    2021年4月 - 2023年3月

    国際共同研究  教育開発、教育政策、教育経済学

  • Comparative Study on Gender and Rural-urban Learning Achievements Inequalities in Francophone Sub-Saharan African Primary Education

    2021年1月 - 2023年3月

    1. Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Early-Career Scientists  

    SANFO Mohamadou Bassirou Jean-Baptiste

      詳細を見る

    配分額:2730000円 ( 直接経費:845021円 、 間接経費:1884979円 )

講演・口頭発表等

  • Factors Explaining Gender Inequalities in Learning Outcomes in Francophone Sub- Saharan African Primary Education 国際会議

    Sanfo, M. B. J

    The 33rd JASID Annual Conference  2022年12月  JASID

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Meiji University  

  • Language of instruction and learning outcomes inequalities in French-speaking Sub-Saharan African Primary Education: Evidence from PASEC data

    Sanfo, M. B. J

    The 30th Conference of Japan Society for Africa Educational Research Conference  2022年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Explaining Rural-Urban Learning Achievement Inequalities in Primary Education in Benin, Burkina Faso, Togo, and Cameroon 招待 国際会議

    Sanfo, M. B. J

    Colloque International Thomas SANKARA et le Développement  2022年7月  Thomas SANKARA University

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Factors Explaining Gender Inequalities in Learning Outcomes in Francophone Sub-Saharan African Primary Education 国際会議

    Sanfo, M. B. J

    The Japan Society for Afrasian Studies (JSAS) Annual Academic Conference  2022年7月  The Japan Society for Afrasian Studies (JSAS)

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)