Updated on 2025/04/25

写真a

 
MATSUSHIMA Hideaki
 
Organization
Faculty of Human Cultures
Department
School of Human Cultures Department of Human Relations Studies
Title
Professor
External link

Education

  • Nagoya University   Graduate School, Division of Education

      More details

    Course completed: Doctor's Course

    Country: Japan

  • Osaka Prefecture University   Faculty of General Science

      More details

    Country: Japan

Degree

  • Ph.D (Education0 ( 2005.3   Nagoya University )

Research Field

  • Clinical psychology

Research Experience

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Professor

    2014.4

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Associate Professor

    2008.4 - 2014.3

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Lecturer

    2003.4 - 2008.3

Association Memberships

  • 日本家族研究・家族療法学会

    2008.4

  • 日本発達心理学会

    2008.4

  • 日本質的心理学会

    2008.4

  • Japanese Psychological Association

    2008.4

  • American Educational Research Association

  • The International Society for Cultural and Activity Research

▼display all

Research Areas

  • Others / Others  / 広領域

Qualification acquired

  • Certified Public Psychologist

  • Clinical psychologist

Papers

  • What Does “A Place for Children” Mean to Us ?: Focus on Two Researchers’ Self-narratives about Their Relationship to Research Field Reviewed

    Matsushima Hideaki, Hosaka Yuko

    Qualitative Psychology Forum   16   46 - 53   2024

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.24525/shitsuforum.16.0_46

  • 発達心理学における社会物質性アプローチの提案:混迷する時代において私たちはいかに新たな活動を創出できるのか?

    北本 遼太,広瀬 拓海,仲嶺 真,松嶋秀明

    発達心理学研究   34 ( 4 )   267 - 270   2023.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.11201/jjdp.34.4sp.editorial

  • How children are praised in after school club.

    Hideaki Matsushima

    54   52 - 62   2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Teachers narratives about school culture

    Takashi Bessho

    53   27 - 32   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • Secrets in the school counseling activities.

    Hideaki Matsushima

    Japanese journal of Family therapy   38 ( 3 )   249 - 254   2022.2

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

    Other Link: https://www.kongoshuppan.co.jp/book/b602276.html

  • 統合失調症の子どもをもつ父親がケア役割をになうまでの過程:家族心理教育に参加する父親へのインタビュー調査から Reviewed

    田中俊明・松嶋秀明

    家族療法研究   36 ( 2 )   177 - 184   2019

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • 【レジリエンスを考える】レジリエンスを育む診療

    松嶋 秀明

    精神科   32 ( 6 )   559 - 562   2018.6

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(有)科学評論社  

  • 学校(小学校,中学校,高等学校) Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   18 ( 4 )   410 - 411   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • レジリエンスを育む診療 Invited

    松嶋秀明

    精神科   32 ( 3 )   559 - 565   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 加害-被害-傍観のトライアングル―いじめを見抜いて解決/解消する Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   18 ( 5 )   551 - 554   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • 「レジリエンス」ってなんでしょう?—書評特集 レジリエンス

    松嶋 秀明

    質的心理学研究 = Japanese journal of qualitative psychology / 日本質的心理学会『質的心理学研究』編集委員会 編   ( 17 )   226 - 228   2018

     More details

    Language:Japanese   Publisher:東京 : 日本質的心理学会 ; 2002-  

    CiNii Books

    CiNii Research

    Other Link: https://ndlsearch.ndl.go.jp/books/R000000004-I028984024

  • 【リジリアンスを動かす】「いじめ」へのレジリエンスを育てよう

    松嶋 秀明

    家族療法研究   33 ( 3 )   274 - 279   2016.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(一社)日本家族療法学会  

  • 【リジリアンスを知る】最初のリジリアンス研究 ワーナーとスミス

    松嶋 秀明

    家族療法研究   33 ( 1 )   4 - 8   2016.4

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(一社)日本家族療法学会  

  • 児童自立支援施設の実践を通して「非行」をとらえなおす Reviewed

    松嶋秀明

    ( 3 )   73 - 91   2015.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Dialogical construction of school connectedness Reviewed

    Matsushima Hideaki

    16 - 16   2014.10

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • リジリアンスを培うもの : ハワイ・カウアイ島での六九八人の子どもの追跡研究から (特集 子どものレジリエンス) -- (子どものレジリエンス 二つの研究紹介)

    松嶋 秀明

    児童心理   68 ( 11 )   936 - 941   2014.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:金子書房  

    CiNii Books

  • resilience in juvenile delinquency Invited

    Matsushima Hideaki

    Japanese journal of Family therapy   30 ( 3 )   282 - 286   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Kongo shuppan  

  • 学校での子どもの暴力問題 Invited

    松嶋秀明

    教育と医学   62 ( 11 )   982 - 989   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Putting empathy in the social context Reviewed

    Matsushima Hideaki

    Japanese journal of youth and adolescent psychology   26   29 - 33   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 失とリジリアンス--学校臨床の現場から Invited

    松嶋秀明

    児童心理   69 ( 2 )   157 - 163   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金子書房  

  • 非行問題の介入の基本的視点 Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   13 ( 5 )   675 - 678   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • 非行少年にかかわる研究実践と臨床実践のインターフェース Invited Reviewed

    松嶋秀明

    発達心理学研究   24   449 - 459   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本発達心理学会  

  • つながりのなかで非行生徒を抱える実践: 警察と学校との協働事例から

    松嶋秀明

    人間文化   33   2 - 12   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 学校でコラボレーションの視点をいかす--大人の問題としての子どもの問題 Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   10 ( 4 )   530 - 534   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • 境界線上で生じる実践としての協働??学校臨床への対話的アプローチ Reviewed

    松嶋秀明

    質的心理学研究   7 ( - )   96 - 115   2008.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:-  

  • 教育相談体制の構築過程のエスノグラフィー Reviewed

    松嶋秀明

    家族療法研究   24 ( 1 )   41 - 41   2007.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:-  

  • 教師は生徒指導をいかに体験するか? Reviewed

    松嶋秀明

    質的心理学研究   4 ( - )   165 - 185   2005.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:ー  

  • 「なぜ?」から「いかに?」へ--非行少年の「問題」のフィールドワーク (ボトムアップ人間科学の可能性) -- (そだち 発達現場からのボトムアップ)

    松嶋 秀明

    現代のエスプリ   ( 441 )   107 - 114   2004.4

     More details

    Language:Japanese   Publisher:至文堂  

    CiNii Books

▼display all

Books etc

  • The self on the move. Passing Through Institutional Settings.

    Koji Komatsu ed( Role: Contributor”If I Get Tangled up With Two Guys Who Want Me to Do Something Bad . . .”: Social Skills Training in a Juvenile Offender Rehabilitation Facility in Japan)

    INFORMATION AGE PUBLISHING  2024.9  ( ISBN:979-8887307947

     More details

    Total pages:182   Responsible for pages:107-126   Language:English   Book type:Scholarly book

    Other Link: https://www.amazon.com/Self-Move-Institutional-Perspectives-Development/dp/B0DJCNRP2R

  • 心のなかはどうなっているの? 高校生の「なぜ」に答える心理学

    日本青年心理学会( Role: Contributor)

    福村出版  2023.1  ( ISBN:4571230664

  • Research on Teacher for the future

    ( Role: Joint author)

    2021.6  ( ISBN:4489023626

  • 地域と協働する学校 中学校の実践から読み解く思春期の子どもと地域の大人のかかわり

    時岡 晴美 ,大久保 智生, 岡田 涼), 平田 俊治 ( Role: Contributor)

    福村出版  2021.4  ( ISBN:4571101937

  • Educating Adolescents Around the Globe : Becoming Who You are in a World Full of Expectations

    M. Watzlawik & A. Burkholder (eds)( Role: Contributor)

    Springer  2020.5  ( ISBN:3030378993

  • 少年の「問題」/「問題」の少年ー逸脱する少年が幸せになるということ

    松嶋秀明( Role: Sole author)

    新曜社  2019.9  ( ISBN:478851642X

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

    「やりたい放題」にみえる「問題」の少年たちは、「問題」をかかえた少年たちでもある。彼ら彼女らが立ち直るとは、どういうことか?逸脱する少年のいる中学校でのフィールドワークとインタビューから、少年と教師、教師同士の「関係性」、警察との連携のあり方とその変化をたどり、何が少年たちの幸せにつながるのかを探る。

    Other Link: https://www.amazon.co.jp/dp/478851642X/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_U_EfYXEbE7XRV7P

  • カウンセリングテクニック入門 プロカウンセラーの技法

    松嶋秀明( Role: Contributor)

    金剛出版  2018 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 教師として考えつづけるための教育心理学

    松嶋秀明( Role: Contributor)

    ナカニシヤ出版  2018 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • TEA理論編 (ワードマップ)

    安田裕子, 滑田明暢, 福田茉莉, サトウタツヤ

    新曜社  2015.3  ( ISBN:478851429X

     More details

    Total pages:200  

    ASIN

  • Strengths-Based Counseling with at risk youth.

    Ungar, Michael, Matsushima Hideaki, Okuno Hilkaru, Komori Yasunaga( Role: Sole author)

    2015.1 

  • 児童生活臨床と社会的養護

    田中康雄

    金剛出版  2012.8  ( ISBN:4772412611

     More details

    Total pages:280  

    ASIN

  • ディスコミュニケーションの心理学―ズレを生きる私たち

    山本 登志哉, 高木 光太郎

    東京大学出版会  2011.3  ( ISBN:4130111329

     More details

    Total pages:296  

    ASIN

  • スクールカウンセリングと発達支援

    宮川 充司, 津村 俊充, 中西 由里, 大野木 裕明

    ナカニシヤ出版  2008.10  ( ISBN:4779502101

     More details

    Total pages:217  

    ASIN

  • 教師は生徒指導をいかに体験するか?

    秋田喜代美(編)( Role: Joint author)

    日本図書センター  2008.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • ボトムアップな人間関係―心理・教育・福祉・環境・社会の12の現場から (未来を拓く人文・社会科学)

    サトウタツヤ

    東信堂  2007.11  ( ISBN:4887137907

     More details

    Total pages:174   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

    人々がつながり、まとまる pp25-41

    ASIN

  • はじめての質的研究法―臨床・社会編

    秋田 喜代美, 能智 正博, 川野 健治

    東京図書  2007.5  ( ISBN:4489020104

     More details

    Total pages:294  

    ASIN

  • 質的研究法. コミュニティ心理学会

    松嶋秀明・田畑 治( Role: Joint author)

    東京大学出版会  2007.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Narrative Practice and Exotic Lives

    ( Role: Joint author)

    2007.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese  

  • 人々がつながり、まとまる

    サトウタツヤ(編)( Role: Joint author)

    東信堂  2007.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「協働の学びを活かした語りデータの分析合宿」『質的心理学の方法-語りをきく-』

    松嶋秀明・徳田治子・荒川 歩・浦田悠・やまだようこ( Role: Joint author)

    新曜社  2007.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「会話分析」『質的心理学の方法-語りをきく-』

    やまだようこ( Role: Joint author)

    新曜社  2007.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「非行少年」の質的研究?なぜ彼(女)らが「問題」なのかと問うてみる

    能智正博, 川野健治( Role: Joint author)

    東京図書  2007.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • エマージェンス人間科学―理論・方法・実践とその間から

    西條 剛央, 斎藤 清二, 京極 真, 荒川 歩, 菅村 玄二, 菅村 玄二, 斎藤 清二, 京極 真, 荒川 歩, 松嶋 秀明, 黒須 正明, 無藤 隆, 荘島 宏二郎, 山森 光陽

    北大路書房  2007.2  ( ISBN:4762825360

     More details

    Total pages:236   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

    実践のフィールドワーク:エビデンスによる実践の組織化. pp110-127

    ASIN

  • 臨床心理学実践のフィールドワーク:エビデンスによる実践の組織化

    西條剛央,菅村玄二,斎藤清二,京極 真,荒川 歩,松嶋秀明,黒須正明,無藤 隆,荘島宏二郎,山森光陽,鈴木 平,岡本拡子,清水 武( Role: Joint author)

    北大路書房  2006.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 関係性のなかの非行少年ー更生保護施設のエスノグラフィーから

    松嶋秀明( Role: Sole author)

    新曜社  2005.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • A Collection of Narrative Practice-based Papers

    ( Role: Joint author)

    2005.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese  

  • 「私」の発達の縦断研究、縦断研究における「私」の発達. 西條剛央(編著)構造構成的発達研究法の理論と実践ー縦断研究法の体系化にむけて

    松嶋秀明( Role: Joint author)

    北大路書房  2005.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • [コラム]長崎の男児殺傷事件・沖縄の中学2年生暴行死事件. 河野荘子(編著)人をあやめる青少年の心:シリーズ荒れる青少年の心

    松嶋秀明( Role: Joint author)

    北大路書房  2005.4 

     More details

    Total pages:-   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

▼display all

MISC

Research Projects

  • Betterment of the after-school children's club as a place to foster resilience in children in adversity

    2018.4 - 2024.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  After school children's club resilience

      More details

    Through participatory observation of the after-school children's clubs, the purpose of this study is to investigate what kind of support and involvement can be provided to children in adverse developmental environments (developmental disabilities, mental retardation, poverty, etc.) nurturing resilience which enable them to make good adaptations in spite of their adversities.

  • 放課後の居場所における支援者コミュニティの学びに関する研究

    Grant number:24K05886  2014.4

    科学研究費補助金 

  • 学校ー警察間連携の促進を目指した初期非行に対するアセスメントシステムの開発

    2009.4 - 2012.3

    科学研究費補助金  連携 非行 アセスメント 警察

  • 多文化横断ナラティヴ・フィールドワークによる臨床支援と対話教育法の開発

    2008.4

    科学研究費補助金  ナラティブ 臨床 多文化 対話

  • 発達障害が疑われる非行少年の包括的再犯防止策

    2008.4

    科学研究費補助金  発達障害 非行 再犯防止 

  • 非行生徒への効果的対応にむけた教師支援に関する実証的研究

    2006.4 - 2009.3

    科学研究費補助金  協働 学校 ケース会議

  • フィールドの語りをとらえる質的心理学の研究法と教育法

    2006.4 - 2009.3

    科学研究費補助金  語り 質的研究

  • 「ボトムアップ人間関係論」の構築

    2004 - 2008

    文部科学省  人文・社会科学振興のためのプロジェクト研究事業 

    サトウタツヤ

      More details

    Grant type:Competitive

▼display all

Presentations

  • Developing an "ethical dialogue" in my field by examining past research International conference

    Hideaki Matsushima

    First ISCAR conference  2005.9 

     More details

    Language:English  

    Venue:Sevill, Spain  

    Poster

Teaching Experience

  • 現場心理学

    2009.4 - 2010.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 臨床心理学

    2009.4 - 2010.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 教育観察実習

    2009.4 - 2010.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • カウンセリング論演習

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 臨床心理学

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 現場心理学

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 人間文化論C

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • カウンセリング論演習

    Institution:滋賀県立大学

▼display all