Updated on 2024/04/15

写真a

 
MATSUSHIMA Hideaki
 
Organization
Faculty of Human Cultures
Department
School of Human Cultures Department of Human Relations Studies
Title
Professor
External link

Education

  • Nagoya University   Graduate School, Division of Education

      More details

    Course completed: Doctor's Course

    Country: Japan

  • Osaka Prefecture University   Faculty of General Science

      More details

    Country: Japan

Degree

  • Ph.D (Education0 ( 2005.3   Nagoya University )

Research Field

  • Clinical psychology

Research Experience

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Professor

    2014.4

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Associate Professor

    2008.4 - 2014.3

  • The University of Shiga Prefecture   School of Human Cultures Human Relations Cpurse   Lecturer

    2003.4 - 2008.3

Association Memberships

  • Japanese Psychological Association

    2008.4

  • 日本家族研究・家族療法学会

    2008.4

  • 日本発達心理学会

    2008.4

  • 日本質的心理学会

    2008.4

Research Areas

  • Others / Others  / 広領域

Qualification acquired

  • Certified Public Psychologist

  • Clinical psychologist

Papers

  • 発達心理学における社会物質性アプローチの提案:混迷する時代において私たちはいかに新たな活動を創出できるのか?

    北本 遼太,広瀬 拓海,仲嶺 真,松嶋秀明

    発達心理学研究   34 ( 4 )   267 - 270   2023.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.11201/jjdp.34.4sp.editorial

  • How children are praised in after school club.

    Hideaki Matsushima

    54   52 - 62   2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Teachers narratives about school culture

    Takashi Bessho

    53   27 - 32   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • Secrets in the school counseling activities.

    Hideaki Matsushima

    Japanese journal of Family therapy   38 ( 3 )   249 - 254   2022.2

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

    Other Link: https://www.kongoshuppan.co.jp/book/b602276.html

  • 統合失調症の子どもをもつ父親がケア役割をになうまでの過程:家族心理教育に参加する父親へのインタビュー調査から Reviewed

    田中俊明・松嶋秀明

    家族療法研究   36 ( 2 )   177 - 184   2019

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版   Participation form:Joint(The vice charge)  

  • 加害-被害-傍観のトライアングル―いじめを見抜いて解決/解消する Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   18 ( 5 )   551 - 554   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • 学校(小学校,中学校,高等学校) Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   18 ( 4 )   410 - 411   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • レジリエンスを育む診療 Invited

    松嶋秀明

    精神科   32 ( 3 )   559 - 565   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Dialogical construction of school connectedness Reviewed

    Matsushima Hideaki

    16 - 16   2014.10

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • resilience in juvenile delinquency Invited

    Matsushima Hideaki

    Japanese journal of Family therapy   30 ( 3 )   282 - 286   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Kongo shuppan  

  • 失とリジリアンス--学校臨床の現場から Invited

    松嶋秀明

    児童心理   69 ( 2 )   157 - 163   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金子書房  

  • 学校での子どもの暴力問題 Invited

    松嶋秀明

    教育と医学   62 ( 11 )   982 - 989   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Putting empathy in the social context Reviewed

    Matsushima Hideaki

    Japanese journal of youth and adolescent psychology   26   29 - 33   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 非行問題の介入の基本的視点 Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   13 ( 5 )   675 - 678   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • 非行少年にかかわる研究実践と臨床実践のインターフェース Invited Reviewed

    松嶋秀明

    発達心理学研究   24   449 - 459   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本発達心理学会  

  • つながりのなかで非行生徒を抱える実践: 警察と学校との協働事例から

    松嶋秀明

    人間文化   33   2 - 12   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 学校でコラボレーションの視点をいかす--大人の問題としての子どもの問題 Invited

    松嶋秀明

    臨床心理学   10 ( 4 )   530 - 534   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

  • 境界線上で生じる実践としての協働??学校臨床への対話的アプローチ Reviewed

    松嶋秀明

    質的心理学研究   7 ( - )   96 - 115   2008.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:-  

  • 教育相談体制の構築過程のエスノグラフィー Reviewed

    松嶋秀明

    家族療法研究   24 ( 1 )   41 - 41   2007.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:-  

  • 教師は生徒指導をいかに体験するか? Reviewed

    松嶋秀明

    質的心理学研究   4 ( - )   165 - 185   2005.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:ー  

▼display all

Books etc

▼display all

MISC

  • リサーチクエスチョン Invited

    岩壁茂ほか

    臨床心理学   22 ( 3 )   296 - 300   2022.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:金剛出版  

Research Projects

  • Betterment of the after-school children's club as a place to foster resilience in children in adversity

    2018.4

    Grant-in-Aid for Scientific Research  After school children's club resilience

      More details

    Through participatory observation of the after-school children's clubs, the purpose of this study is to investigate what kind of support and involvement can be provided to children in adverse developmental environments (developmental disabilities, mental retardation, poverty, etc.) nurturing resilience which enable them to make good adaptations in spite of their adversities.

  • 学校ー警察間連携の促進を目指した初期非行に対するアセスメントシステムの開発

    2009.4 - 2012.3

    科学研究費補助金  連携 非行 アセスメント 警察

  • 発達障害が疑われる非行少年の包括的再犯防止策

    2008.4

    科学研究費補助金  発達障害 非行 再犯防止 

  • 多文化横断ナラティヴ・フィールドワークによる臨床支援と対話教育法の開発

    2008.4

    科学研究費補助金  ナラティブ 臨床 多文化 対話

  • 非行生徒への効果的対応にむけた教師支援に関する実証的研究

    2006.4 - 2009.3

    科学研究費補助金  協働 学校 ケース会議

  • フィールドの語りをとらえる質的心理学の研究法と教育法

    2006.4 - 2009.3

    科学研究費補助金  語り 質的研究

  • ボトムアップ人間関係論の構築

    2005.4 - 2008.3

    その他の研究制度  ボトムアップ 学融

▼display all

Teaching Experience

  • 臨床心理学

    2009.4 - 2010.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 教育観察実習

    2009.4 - 2010.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 現場心理学

    2009.4 - 2010.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 臨床心理学

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 現場心理学

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 人間文化論C

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • カウンセリング論演習

    2008.4 - 2009.3 Institution:滋賀県立大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

▼display all